Monday, August 22, 2011

1 Pemandu Ganas

Assalammualaikum semua^^

Kebelakangan ni kesibukan mengurus itu dan ini semakin menjadi-jadi. Mana nak tolong mama buat kuih, teman mama beli barang, teman adik pergi bazaar, tolong kemas rumah, tolong... errr... tolong buek taik mato. Ehhhh.

I wish I had an ocean

Berbalik kepada tajuk. Setelah hampir sebulan mendapat license P, baru sekarang aku cuba memberanikan diri memegang stereng balik. Pfftttt. Dan dengan berbekalkan lesen baru, sticker baru, semangat yang berkobar-kobar, dan kereta baru *ehh silap, kereta tak baru, aku pon meyakinkan mama untuk biarkan aku memandu while mama boleh jadi penumpang di sebelah. 

At first mama memang tak confident nak bagi aku drive. Alasannya kereta yang aku nak bawa tu besar. Kalau calar ke hape ke tak ke naya. Dah lah abah kau garang macam singa. Auuummmmm. Well, aku cakap kat mama rileks lah. Waja je pon. Takdelah besar gajah. Haha. Cakap kene confident walaupun hati kecut macam siput.

So, nak dijadikan cerita dah dua tiga hari aku yang drive kereta kalau mama ajak pergi kedai. So far semua nya ok walaupun ada beberapa kesalahan jalan raya seperti memecut kereta bila nampak lampu kuning. What? Baru bawa kereta beberapa hari dah pandai buat hal ea. Well yeah, aku nak drive macam abah. Bedesutttt jo.

Tapi malang itu tidak berbau. *ecehhh saspen je bunyi kan. Semalam masa aku drive tu waktu dah petang hampir maghrib. Kiro dah nak buko lah. Masa balik kedai tu nak masuk simpang ke rumah tetiba ada kereta dari arah bertentangan. Ohh, lupa nak bagitau. Jalan kat situ two way tapi dah jadi half way sebab gerai-gerai bazaar di tepi jalan, dengan kereta yang menyemak parking kat tengah-tengah jalan, dan orang yang suka jalan tengah-tengah jalan.



Lebih kurang macam ni lah situasi nya. *rujuk gambar di atas. Aku drive kereta A. Kereta B pula dari arah bertentangan. Bila aku belok je kiri, kereta dah bertembung. So, dah stuck kat situ. Sebab jalan memang sempit. Aku punya cuak toksah cakap lah. Orang-orang kat bazaar tu pula sibuk suruh aku reverse untuk bagi laluan kat kereta B. Masalahnya belakang aku ada motor. Nak tak nak aku himpit ke kiri dan kereta aku betul-betul dekat dengan kereta merah tu.

Bila aku dah bagi ruang kat kereta B untuk jalan berderet pula kereta belakang dia mengekor. Mama suruh aku angkat hand brake. Fine. Aku angkat. Then, bila jalan dah clear, aku pon dengan confident masuk gear reverse and turun handbrake. Sekali kereta aku meluncur ke depan. Dah lah kereta aku dengan kereta depan tu dekat gila. Mama dah jerit suruh tekan brek kaki. Yang aku pula pergi angkat hand brake. Again. Nasib baik tak rempuh kereta depan tu. Tangan aku dah terketar-ketar. Mama pun tak terkata apa. Aku rasa aku salah masuk gear kot. Bole.

Lastly aku dapat gak bergerak dengan selamat. Tanpa mencalarkan atau mengkemek kan kereta sesiapa. Feuuww. Itulah pengalaman memandu yang sangat GILA. Sampai mama kata aku pemandu ganas. Haha. Tapi itu tidak mematahkan semangat aku untuk terus memandu sebab memandu itu SERONOK. Korang yang dah memandu mesti rasa apa yang aku rasa kan.

Okay. Itu saja untuk hari ini. Sampai ketemu lagi di lain entry ya. Kbai.

p/s : mama, please jangan putus asa ajar nana memandu. Plisssssssssssss.

Post a Comment