Saturday, November 17, 2012

0 Tips Menjimatkan Battery Smartphone Anda



Assalammualaikum and hye uollssss :))
Zaman sekarang kalau siapa tak pakai smart phone memang lah sangat ketinggalan zaman okay. SANGAT!! Tapi yang peliknya pengguna smart phone ni biasanya akan standbye satu lagi phone (biasanya phone kokak macam 3310) dengan alasan untuk mesej dan call. So, apa guna ada handphone canggih-canggih tapi xbole buat call n mesej?? KENAPA? Pffftttt. Orang yang ketinggalan zaman macam aku memang macam ni. Okay, nak dipendekkan cerita, masalah utama yang timbul apabila memakai smart phone yang canggih seperti IPHONE 5 & SAMSUNG GALAXY SIII ialah jangka hayat battery nya yang sangat singkat. SANGAT!! Bayangkan baru online 30 minit, kita telah habiskan 40% battery. Seriously. Ohh okay, semua buat muka tercengang macam korang baru dapat tau semalam.



Antara tips-tips untuk menjimatkan battery smartphone anda adalah:
  • Turn off wifi, gps, bluetooth dan sewaktu dengannya apabila tidak digunakan. Bagi mereka yang sering update tweet, fb dll mungkin agak susah untuk praktiskan cara ni tapi ia memang sangat berkesan 
  • Turn on power saving kat setting 
  • Setting > display > brightness > untick auto brightness box and pilih low brightness
  • Guna wallpaper yang gelap dan tidak ada banyak warna
  • Disable S Voice dan S User (if u have this in your phone)
  • Finally, turn off your phone while charging   
That's all from me i guess. Perhaps u guys ada banyak lagi tips yang boleh share. Sila tinggalkan di bahagian komen. Thanks for reading. Happy weekends (^_^)        

Post a Comment