Friday, April 1, 2011

3
APRIL FOOL !


Salam.
1 APRIL = APRIL FOOL'S DAY ?
Korang pernah tak terkena pada April Fool day ni? Contohnya macam ni :

"Ehh, kat gigi kau ada cili la !"  tak pon;
"Weyh, seluar ko terkoyak kat belakang "

Pernah tak ? Lepas tu bila kita da cuak, depa bole gelak-gelak cakap "April Fool !" Sabo jelahh. Contoh yang aku bagi ni contoh gurauan yang ringan-ringan jelah. Aku pun pernah gak dok pekena kan orang. Tapi ada sesetengah manusia ni yang bergurau melampaui batas. Sampai ada yang melibatkan isu hidup dan mati. Err, tak patot kot.

Sebenarnya, aku nak tanya kat angpa semua. Tahu dak april fool tu apa ? Asal usul timbulnya april fool ni ?
Ni aku petik sikit makna sebenar di sebalik april fool's day :
Bagi umat Islam April Fool tentu merupakan tragedi yang sangat menyedihkan. Hari dimana ribuan saudara seimannya disembelih dan dibantai oleh tentera Salib di Granada, Sepanyol. Sebab itu, adalah sangat tidak layak jika ada orang Islam yang ikut-ikutan merayakan tradisi ini. Sebab dengan merayakan April Fool, sesungguhnya orang-orang Islam itu ikut bergembira dan tertawa atas tragedi tersebut. Siapa pun orang Islam yang turut merayakan April Fool, maka ia sesungguhnya tengah merayakan ulang tahun pembunuhan beramai-ramai terhadap ribuan saudara-saudaranya di Granada, Sepanyol, beberapa abad silam.

Nak baca lebih lanjut kelik SINI. Kepada umat Islam, hope korang dapat luangkan sedikit masa untuk baca. Supaya kita sama-sama sedar yang kita sebenarnya sedang ditertawakan oleh barat yang sentiasa mencari helah untuk menyesatkan orang Islam. Terbaru la ni kecoh kat fb pasal sorang perempuan yang memburuk-burukkan Nabi Muhammad s.a.w. Actually, ni semua taktik kafir nak bangkitkan kemarahan orang Islam. Supaya depa boleh la cakap orang Islam ni macam-macam. Dulu depa panggil kita pengganas. La ni dah takda orang Islam yang mengganas depa mula ar cari agenda baru.

Haihhhh. Dunia-dunia. Macam-macam hal berlaku. Aku mula rasa takut untuk melihat dunia hari esok. Okay. That's all for now. Bye.

p/s : Siapa rasa dia orang Islam, jangan sambut April Fool please !

Post a Comment