Saturday, July 30, 2011

2 Ketidaksefahaman Antara Ibu dan Anak Itu Normal

Assalamualaikum.. kum apa? kombat.. bat apa? batman.. Man apa? Mentol.. Tol apa? Tolak.. Lak apa? Laksa.. Haha. tu diaaa. Lagu yang adik aku selalu nyanyi bila balik sekolah. Dari luar gate suara dia yang nyaring tu dah melalak nyanyi lagu merepek ni. Adik sapa lar tu.

Heart it ♥ 
*gambar hiasan

Okay. Topik kita pada hari ini ialah "Adakah ketidaksefahaman antara ibu dan anak itu normal?" Aku bagi beberapa situasi lah. Dan aku nak tanya korang pernah tak mengalami situasi yang sama dengan aku.

Situasi 1 : Waktu shopping beli kasut raya
Aku : Mama mama. Kasut ni cantik. Kalau mama yang pakai mesti lagi gojes..
Mama : Ishhh, tak nak lah. Ni kasut-kasut budak-budak muda. Ada ropol-ropol lah. Ada zip belakang lah. Tak nak lah. Ni mama dah pilih ni. Cantik tak?
Aku : Emm, biasa je.
Mama : OK lah. Simple.
Aku : Yelah.

Situasi 2 : Ketika sedang sibuk menaip mesej di henpon
Mama : Budak-budak sekarang ni mecej je kerjanya. Takde keje lain ke? Orang dulu-dulu kalau bercinta main tulis surat je. Tu pon minggu ni tulis minggu depan baru dapat surat balas.
Aku : Yelah sebab zaman mama takde henpon. Cuba kalau dolu-dolu ada henpon mesti mama pon selalu main mesej-mesej kannn. ngeh.
Mama : Tak reti aku nak taip-taip mesej ni. Dah ler tulisan halus macam semut.
Aku : hmmmm.

Situasi 3 : Bila adik aku selalu mengeluh penat balik sekolah
Mama :  Ehh, dah untung tau budak-budak sekarang. Pergi balik bas sekolah hantar depan rumah. Tu pun nak merungut lagi ka? Mama dulu time sekolah membetis jalan kaki. Jauh pula tu. Naik bukit turun bukit. Naik jambatan turun jambatan.
Aku : Sebab dulu mana ada bas sekolah. ngehhhhh.
Mama : Memanglah. Sebab tu orang dulu kuat.

Situasi 4 : Bila mama online facebook
Mama : Ishhhhh, budak-budak sekarang ni. Baru kenal dua tiga bulan dah bubuh "in a relationship". Dah tu siap masuk gambar laga-laga pipi lagi. Tak malu ka? Dulu, orang kalau bercinta nak jalan sebelah-sebelah pon malu.
Aku : angguk.. angguk.. Emm, biarlah depa. Dosa tanggung sendiri.


Itu antara situasi-situasi yang selalu aku alami. Kadang-kadang aku terpikir kenapa aku dengan mama ni selalu je berbeza pendapat. Adakah aku akan menjadi anak yang derhaka jika tak sefahaman dengan ibu sendiri. Tapi bila fikir-fikir balik aku rasa benda ni normal lah. Besok kalau aku dah ada anak pun, mesti kitorang akan berbeza pendapat juga kan. Dan time tu aku pula akan bandingkan zaman aku dengan zaman anak-anak aku. Contohnya :

Aku : Sayang, jangan malas buat homework boleh x? Sekarang ni teknologi dah canggih. Just bukak buku teks, record notes dalam tu and paste kat buku exercise. Tu pon susah ke? Zaman mama dulu, bla.. bla.. bla.. bla.. bla.. bla..
Anak aku : Malas lah

Haha. Jauh berangan. Sampai terfikir dah ada anak. Auchhhh. Dah. Stop it. Okay lah. Itu saja untuk hari ini. Seeya. Bye.

p/s: Walau apa pon saya tetap sayang mama sepenuh hati. Mmmuahhhh mama.


Post a Comment